بازی با واژه‌های سوخته در محیط‌زیست | تکرار ادعای محیط‌زیستی‌ترین دولت‌
در گفت‌وگو با کارشناسان عملکرد یک‌سال گذشته دولت در حوزه محیط زیست را مرور کرده‌ایم

بازی با واژه‌های سوخته در محیط‌زیست | تکرار ادعای محیط‌زیستی‌ترین دولت‌

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به جام‌جم آنلاین مطرح کرد

محیط‌زیست مشکل مدیریتی ندارد | خبرسازی در فضای مجازی

محیط‌زیست کشور شرایط مناسبی ندارد، تغییر اقلیم و سوء مدیریت در منابع آب سبب شده بیابان‌زایی در کشور سرعت بگیرد و بسیاری از تالاب‌ های کشور به کانون تولید گرد و غبار بدل شوند. در چنین شرایطی برخی کارشناسان نسبت به افزایش تنش‌های مدیریتی در سازمان حفاظت محیط زیست هشدار می‌دهند، اتفاقی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن را رد می‌کند و معتقد است؛ حاشیه‌های ایجاد شده در فضای مجازی تاثیری در نحوه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۲۹

محیط‌زیست مشکل مدیریتی ندارد | خبرسازی در فضای مجازی

به گزارش جم‌جم آنلاین، دیروز نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان تهران برگزار شد.

در این نشست مسائل مختلفی مطرح شد از شرایط دریاچه ارومیه  گرفته تا وضعیت محیط‌بانان کشور که با کمبود تجهیزات مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.

این درحالی است که ‌ در چند ماه گذشته تغییر مدیران در سازمان حفاظت محیط زیست نیز حاشیه ساز شده است و برخی کارشناسان نسبت به افزایش این تنش‌ها هشدار می‌دهند، چراکه ‌ مدیریت مناسب مشکلات محیط‌زیستی کشور در گرو شفاف‌سازی و همکاری مناسب بین مدیران سازمان است.

مدیریت محیط‌زیست براساس قوانین

محیط‌زیست مشکل مدیریتی ندارد | خبرسازی در فضای مجازی

در رابطه با این حاشیه می‌توان به عنوان نمونه به مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان تهران اشاره کرد که در فضای مجازی بازخوردهای زیادی به همراه داشت و برخی انتقاد کردند که نحوه برخورد با این مدیر مناسب نبوده است.

پرسش خبرنگار جام‌جم آنلاین نیز درباره حاشیه‌های ایجاد شده در سازمان بود و اینکه آیا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای انتخاب مدیرانش از سوی استانداران و نمایندگان مجلس تحت فشار است؟

علی سلاجقه ‌دراین باره به خبرنگار ما گفت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست جزو دستگاه‌هایی است که تغییر و تحول‌های مدیریتی را ‌ بدون هیچ تنش و مشکلی انجام داده است.

او تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست‌ خوشبختانه از نظر مدیریتی در داخل و خارج از سازمان با مشکل رو به رو نیست.

سلاجقه حاشیه‌های ایجاد شده برای سازمان را ناشی از خبرسازی در فضای مجازی دانست و گفت: هیچ ‌وقت‌ مدیریت سازمان را ‌به فضای مجازی نمی‌سپاریم و اجازه نمی‌دهیم سازمان حفاظت محیط‌زیست  تحت تاثیر فضای مجازی مدیریت شود.

آن طور که او توضیح داد سازمان حفاظت محیط زیست براساس قوانینی که برای آن مشخص شده است، مدیریت و اداره می‌شود.

‌سلاجقه با اشاره به اینکه دولت‌های گذشته در مدت یک هفته حتی نیروهای آبدارخانه را نیز جایگزین می‌کردند، ادامه داد: اما رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم  بارها تاکید کرده است که مدیران کارآمد ابقا شوند یا اگر نیاز به تغییر مدیری احساس می‌شود، این جا به جایی‌ سریع و به درستی انجام شود.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند برای انتخاب مدیر در سازمان حفاظت محیط زیست بهتر است از مدیرانی که داخل این سازمان مشغول به کار هستند استفاده شود، چراکه تجربه لازم را دارند و می‌توانند ارتباط مناسبی با همکاران‌شان برقرار کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتخاب مدیران محیط زیست از درون سازمان نیز عنوان کرد: برای انتخاب مدیران ‌‌نگاه من به درون سازمان است و بر این باور هستم که نیروهای درون سازمان باید ارتقا پیدا کنند و جایگاه های بهتری به دست بیاورند، چون این جایگاه‌ها با آنها تعلق دارد.

او درباره افزایش خبر استعفا و جا به جایی مدیران در سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: در ‌مدیریت همواره بحث استعفا، عزل و جا‌به‌جایی  مطرح است و این کلید واژه‌ها همیشه در بحث مدیریت مطرح بوده است. مانند واژه مشروط که در دانشگاه برای دانشجو کاربرد دارد.

سلاجقه در پاسخ به این پرسش که چرا باید استانداران در تعیین مدیران محیط زیست نقش داشته باشند؟ نیز افزود: هنگام تغییر مدیران سعی می‌کنیم گزینه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرده انتخاب شود. این درحالی است که در این خصوص از نمایندگان مجلس و استانداران نیز مشورت می‌گیریم‌‌‌.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند برای نمایندگان مجلس و استانداران حفظ محیط زیست همواره در اولویت نیست و آنها بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای تاکید می‌کنند، طرح‌هایی که اگر بدون ارزیابی محیط‌زیستی اجرا شود، پیامدهای نامناسبی برای محیط زیست خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اما معتقد است که استانداران نماینده ارشد دولت در استان‌ها هستند به همین دلیل باید تمام ارگان و دستگاه‌ها  بایکدیگر هماهنگ باشند.

آن طور که سلاجقه توضیح داد: اگر مدیران محیط‌زیست در استان‌ها هماهنگ نباشند به آنها اجازه ورود به جلسات استانی را نمی‌دهند و به این شکل مواضع محیط زیست ضعیف می‌شود.

در‌ جست‌وجوی حق‌آبه

بخش دیگری از نشست به بحث درباره شرایط دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد و خبرنگاران از چرایی تامین نشدن حق آبه تالاب‌های کشور پرسیدند.

‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تامین نشدن حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت:‌ وزارت نیرو باید حق‌آبه دریاچه و تالاب‌‌های کشور مانند ارومیه و گاوخونی را به شکلی تامین کند که آب مورد نیاز به این تالاب‌ها برسد.

این درحالی است که وزارت نیرو همواره ادعا کرده که حق‌آبه تالاب‌های کشور را تامین می‌کند. اما مشکل اینجاست که آب رها شده از سد‌ها به دریاچه‌ و تالاب‌های کشور نمی‌رسد، زیرا بخش قابل توجه آن در طول مسیر از سوی کشاورزان برداشت می‌شود.

آن طور که سلاجقه توضیح داد تغییر اقلیم نقش ویژه‌ای در شرایط نامناسب دریاچه ارومیه دارد و پس از این عامل تغییر کاربری اراضی است که سبب شده حق‌آبه تالاب تامین نشود.‌

با توجه به کمبود منابع آب این روزها کشاورزان برای تامین آب مورد نیازشان حق‌آبه دریاچه‌ها را به شکل غیر قانونی برداشت می‌کنند، برای نمونه در اطراف رودخانه‌های کشور می‌توان پمپ‌های زیادی را دید که آب رودخانه‌ها را به زمین‌های کشاورزی انتقال می‌دهند. به همین دلیل رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نیرو می‌خواهد  حق‌آبه تالاب‌های کشور را  به قول معروف سر تالاب تامین کند.

مساله دیگری که حیات تالاب‌های کشور را به خطر انداخته است، افزایش سطح زیر کشت است. آن طور که علی سلاجقه گفت افزایش سطح زیر کشت در حوضه دریاچه ارومیه‌ در تضاد با سیاست های احیای این دریاچه است.‌ به همین دلیل نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی بیش از گذشته به بحث اصلاح الگوی کشت وارد شود و به کشاورزان اجازه کشت محصولاتی را بدهد که نیاز آبی کمتری دارند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها